1/13/08

טרנד הכאפייה - דיון

אני לא יודעת אם שמתם לב לזה, אבל החל מהסתיו האחרון כבש אותנו טרנד הכאפייה הנלבשת כצעיף. מי מכם שגולש באתרי סטריט וור אירופאיים בוודאי כבר נתקל בזה. כמו למשל באתר פייס האנטר המעולה (להכניס דחוף למועדפים שלכם, לגלוש בתכיפות ולקבל השראה):

התמונה הנ"ל לקוחה כמובן מהפייס האנטר. הטרנד גם נראה בערים אופנתיות יותר (מחיפה) כמו תל אביב ותועד באתר הסטריט וור הישראלי איי לוק (גם אתר זה דחוף למועדפים!), בתמונות כגון אלו:


או התמונה הבאה מהאיי לוק:


יש לציין שישראלים מג-ניבים נוספים נצפו ברחובות תל אביב, עונדים כאפיות, ותועדו באתר "דה סטריט ווקר" יענו, ההולכת ברחובות - אתר מצויין לא פחות מהקודמים שנזכרו לעיל. כמובן שבחיפה לא ממש נצפו אמירות אופנתיות כאלה. ולא, סטודנטים ערביים שלובשים כאפייה באוניברסיטת חיפה זה לא בגלל שהם קראו בווג האחרון כמה זה קול...

אז איך הכל התחיל? לפני כמה שנים מעצבי העל הגו את הרעיון, והציגו לנו את הכאפייה כדבר החם הבא כבר לפני יותר משנה בתצוגות של סתיו חורף 2007-8. (שזה מה שאנחנו לובשים עכשיו, אבל התצוגות מן הסתם, כמבשרות הטרנדים, היו כבר מזמן. הרי צריך לתת לזארה קצת זמן להעתיק ולייצר ייצור המוני, לא?) בכל מקרה, דוגמה לטרנד הכאפייה ניתן לראות בתצוגת רדי טו וור של בלנסיאגה לסתיו חורף 2007-8:


התמונה הנ"ל לקוחה מאתר סטייל דוט קום שהוא האתר הרשמי של מגזין ווג - ומנסיוני הרבה יותר כיף, זול, ונוח לגלוש בו מאשר לקנות את המגזין... ונחזור לכאפייה.. אז המעצבים הגדולים פסקו לטובתה, והמעצבים העממיים כמו זארה ובעיקר פול אנד בר (ממה שראיתי בחנויות) הורידו את זה לעם. אבל... יש לי קצת בעיה עם הכאפייה. יופי שזה נראה נורא קול ולובשים את זה באירופה, אבל בל נשכח שבכאפייה טבועים מסרים נוספים. הכאפייה היא בעקרון כיסוי ראש ערבי שנועד להגן על הראש והפנים מפני מזג האוויר. אבל עם השנים היא נהייתה טעונה בעוד משמעויות. בשנות ה-30 של המאה העשרים הכאפייה הפכה לסמל של הלאומיות הפלסטינית וכמובן לימים היתה לסמלו המסחרי של יאסר ערפאת (זוכרים אותו?). גם טרוריסטים (עם חיבה למטוסים) כמו לילה ח'אלד מהחזית העממית אהבו לחבוש כאפייה (היא נראה לי הייתה דלוקה על האדומה, יאסר דווקא אהב את השחור לבן. אני עם יאסר, זה יותר קלאסי ומתאים לכל ז'קט). מה שאני מנסה להגיד כאן, זה שבעיקר במדינה כמו שלנו, הכאפייה היא הצהרה פוליטית ואלא אם כן אתם נוסעים בשבת לג'נין לעזור לפלסטינים למסוק זיתים, או משתתפים בהפגנות ליד גדר ההפרדה, אז לא נראה לי שזה מתאים ללבוש את העניין הזה... בתכל'ס, שכל אחד יעשה מה בראש שלו אבל רק לפעמים כדאי לדעת מה זה אומר ומה זה מסמל הבד הזה שזרוק לך בנונשלנטיות על הצוואר. אם אתם בכל זאת בקטע, אבל רוצים משהו שהוא לא בדיוק כאפייה אלא טייק אוף על הכאפייה, אני ממליצה על "צעיף מגבת המטבח". זה השם שהמצאתי לו כי הוא מזכיר לי מגבות מטבח בבית של אמא שלי. דוגמה לצעיף כזה לקוחה גם היא מאתר איי לוק:



התמונה הזו היא מה-28/11/07. הצעיף הזה מפול אנד בר (יש לי אותו בכחול) והוא טיפה מזכיר כאפייה, אבל רק טיפה, ויותר דומה לדעתי למגבת מטבח מגניבה. אז שיהיה יום טוב, ורק תזכרו, אם כבר כאפייה אז בכל צבע, רק לא בירוק כי החמאס תפסו לכם את הגוון הזה...

4 comments:

אני לא יודעת לגבי ירוק, אבל לצבע של הכאפיה יש משמעות: ירדנים הולכים עם אדום ופלשתינאים עם שחור.
לא יודעת לגבי ירוק.
אני גם לומדת בחיפה, ואני מאוד יכולה להבין את האלמנט הרגש שנוסף בשבילך לכאפיה... לי זה מתחבר ללאומנות מתריסה, שהיא לא נעימה משום כיוון ומשום לאום.
בגלל זה אני מדלגת על הטרנד הזה, אבל, חייבת להודות שמחוץ לקונטקסט, יש בזה משהו, חזרתי מברלין לא מזמן, ושם מלא אריות לובשות את זה ועם הבלונד שלהן זה בהחלט מגניב.

בין אם זה יעניין אתכם או לא המצב הוא כזה:
כאפייה שחורה לבנה דוגמת זו של יאסר ערפאת היא מעבר לשיוך אתני ביטוי נחרץ לביטול מדינת ישראל זהו סמל שכל מומחה למזרחנות יומר לכם שהוא מדגיש את השנאה לעם היהודי עובדה שהערבים בד"כ לא לובשים אותה כשהם מבקרים או עובדים אצלנו ובביתם הם לא מורידים אותה ורק בעקבות המלחמה בעזה רבים מהנוער שלהם התחילו ללבוש אותה כמחאה.. לכל הבנות היפות שחושבות שזה במודה- תדעו שזה כמו לשרוף דגל ישראל באמצע הקניון... צריך לשים לב להרבה דברים שאין להם משמעות נראית לעין אבל משמעות סבלימינלית חזקה מאוד!!!!

That is very good comment you shared.Thank you so much that for you shared those things with us.Im wishing you to carry on with ur achivments.All the best.
chat seviyeli sohbet